Piet Mondriaan artwork • painting • previously for sale View of the river Seine
Piet Mondriaan
Amersfoort 1872-1944 New York (Verenigde Staten)
1872-1944
View of the river Seine
oil on canvas 54.2 x 73.1 cm, signed l.l. and painted in 1931
This painting was previously for sale.
Provenance: coll. B.F. Groeneveld; veiling nalatenschap atelier B.F. Groeneveld, Mak van Waay, Amsterdam, 30 sept. 1941, nr. 333 (Landschap met kanaal in België); coll. Thyssen, Duitsland; Kunsthandel Anne Abels, Keulen; coll. dr Adam Peters, Keulen, Duitsland; coll. dr Louis F. Peters, Duitsland.
Literature: Michel Seuphor, 'Piet Mondrian. Life and Work', New York, Londen, Amsterdam 1956, pag. 426, nr. 425, afb. pag. 361, nr. 54; Cor Blok, 'Piet Mondriaan. Een catalogus van zijn werk in Nederlands openbaar bezit', Amsterdam 1974, pag. 45; M.G. Ottolenghi, 'L'opera completa di Piet Mondrian', Milaan 1974, pag. 250; Joop M. Joosten, 'Piet Mondrian, Catalogue Raisonné of the Work of 1911-1944', Blaricum 1998, pag. 468, nr. C18 (met afb.); Paul Gorter m.m.v. Joop M. Joosten, ‘Mies Maris' vergeten ‘Mondriana'', Jong Holland 3 (1998), pag. 41, nr. 10 (met afb.); 'Jubileumuitgave 25 jaar Simonis&Buunk Kunsthandel: een Keur aan Kunst', Ede/Zwolle 2003, nr. 25 (met afb. in kleur); tent.cat. Zwolle, Museum De Fundatie, ‘Van Gogh tot Cremer – Nederlandse kunstenaars in Parijs’, 2014, afb. in kleur pag. 92.
Exhibited: Recklinghausen, Städtische Kunsthalle, 10. Ruhrfestspiele Beginn und Reife, 1956, nr. 183 met afb.; Recklinghausen, Städtische Kunsthalle, 28. Ruhrfestspiele - was war - was ist - 25 Jahre Ausstellungen der Ruhrfestspiele, 1974, pag. 64, nr. 82 (met afb.); Ede, Simonis&Buunk Kunsthandel, Jubileumtentoonstelling 1978-2003: een Keur aan Kunst, 18-26 april 2003; Zwolle, Museum De Fundatie, ‘Van Gogh tot Cremer – Nederlandse kunstenaars in Parijs’, 21 sept. 2014-4 jan. 2015.
Before Mondrian made the abstract compositions with which he became famous, he drew and painted landscapes, figures, flowers and still-lifes in a naturalist style. Between 1895 and 1908, he gradually detached himself from exact pictorial representation and experimented with colour, composition and a simplifying of forms. This ultimately led to depicting nature in abstract vertical and horizontal lines and planes in primary colours.
© Simonis & Buunk